جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب سوال هفتگی پارس پلانت دو شنبه 26 شهریور 86

سوال:

غار کتله خور در نزدیکی کدام شهر قرار دارد؟

جواب ) غار کتله‌خور، غاری است خشکی -آبی، واقع در استان زنجان و در ۸۰ کیلومتری جنوب خدابنده و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است.

جایزه این مسابقه 50 دلار میباشد

منبع:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%A7%D8%B1_%DA%A9%D8%AA%D9%84%D9%87_%D8%AE%D9%88%D8%B1

 

لینک سوال:

http://www.parsplanet.com/

جواب سوال روزانه تبیان دوشنبه 26 شهریور 86

سوال :

نزول قرآن کریم به چه صورت بود؟

جواب :

گزینه 3) قرآن دفعتاً واحدة و جملةً واحدةً بر قلب پیغمبر(صلّى الله علیه وآله وسلّم) در شب قدر به صورت دفعی و گسترده‏اش در طى بیش از 23 سال به صورت تدریجى نازل شده. صحیح است

 

منبع :

http://azizpoor.blogfa.com/cat-1.aspx

http://www.aftab.ir/articles/religion/religion/c7c1166865735_quran_p1.php

http://www.wikiquran.net/aya.dosurat.ashx?NoRedirect=1

لینک سوال:

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1

جواب سوال روزانه آفتاب دوشنبه 26 شهریور 86

سؤال:

 

مردم و حرکت جدید اصلاح‌طلبان

جواب:

 

http://aftab.ir/articles/politics/iran/c1c1189935370p1.php

 

 

منبع:

 

http://aftab.ir/

 

 

لینک سوال:

 

http://aftab.ir/

جواب سؤال «سینما گلخانه» پنجشنبه 22 شهریور 86

سوال :

 

بر اساس آیه ی 183سوره ی بقره هدف از روزه گرفتن چیست ؟

 

جواب:

 

 گزینه1)-  تقوا

 

متن آیه :

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾

 

ترجمه ی آیه :

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید (183)

از طریق SMS :

به شماره 30000318 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 1

از طریق تلفن ثابت :

02177773320 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

جواب سوال مسابقه شماره 75«از تو می پرسند» پنجشنبه 22 شهریور 86

سوال :

ثمره و نتیجه مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان چیست ؟

جواب:

گزینه3)  به وجود آمدن ملکه ی تقوا

۸ صبح تا ۸ شب

منبع :

http://www.jomhourieslami.com/1385/13850716/13850716_jomhori_islami_12_aghidati.HTML

سخن دیگر اینکه تا انسان درون خویش را « اصلاح » نکند و خود را نسازد و نپرورد به « اصلاح اجتماعی » موفق نمی شود و نمی تواند در جامعه نقش آفرینی نماید و رشد و بالندگی و سعادت و پیشرفت به ارمغان آورد. فلسفه مهم و بزرگ « روزه » این است که انسان درون خویش را بپرورد و از معاصی و گناه و خواهشهای نفسانی رهایی یابد تا بتواند در جامعه تاثیر بنهد و کمال بیافریند.

قرآن کریم در بیان فلسفه اصلی روزه می فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب گردید شاید به این وسیله به تقوا برسید » .

راز روزه در این آیه شریفه قرآن (آیه 183 سوره بقره ) نهفته است . قرآن روزه را وسیله ای مطمئن برای رسیدن به « تقوا » معرفی می کند.

تقوا یعنی حالت و صفت و ملکه ای که آدمی را از گناه و معصیت باز می دارد. اگر این حالت « خویشن داری از گناه » در کسی تثبیت گردد همچون سپری او را در برابر عوامل مخرب خطا و معصیت صیانت می نماید. گوهر گرانبهای « تقوا » به سهولت به دست نمی آید بلکه مراقبت و مجاهده نفسانی می طلبد و آدمی باید تمام حرکات و سکنات خویش را کنترل کند و تحت نظارت درآورد. روزه داری بهترین و مناسبت ترین موقعیت برای کنترل زبان و چشم و گوش است . انسان روزه دار اگر از خویش مراقبت به عمل آورد و فلسفه اصلی صوم را دریابد و در عمل خود را مقید به رعایت اخلاق و رفتار روزه داری نماید به مرور به حالت خویشتن داری از معاصی می رسد و به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی توفیق حاصل می نماید. در سخنان معصومین (ع ) هشدارهای فراوان برای کنترل اعضا و جوارح به هنگام روزه داری مشاهده می شود و شرط اصلی پذیرش روزه همین مراقبتها معرفی می گردد. انسان روزه دار باید آنگونه به سخنان و افعال و حرکات خویش مسلط گردد که نه زبان به دروغ بگشاید و نه با غیبت و بدگویی با آبرو و حیثیت دیگران بازی کند و نه فحاشی و تندخویی نماید و نه شان و منزلت اجتماعی همنوعان خویش را هتک کند. اگر این دقتها و کنترلها نباشد روزه واقعی و راستین تحقق نخواهد یافت و آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن نیز ظهور و بروز نخواهد نمود. رسول گرامی اسلام (ص ) می فرماید : « چه بسیار کسان که هنگام شب برای نماز برمی خیزند و از کار خود جز بیداری ثمری نمی برند و چه بسیار کسانی که روزه می گیرند و از روزه خویش جز گرسنگی و تشنگی سودی نمی برند. » یعنی روزه کسانی که تنها به پرهیز از خوردن و آشامیدن می پردازند و هیچ وظیفه و مسئولیت دیگری برای خود قائل نمی باشند روزه ای است که ثمر و نتیجه قطعی آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی است . از حضرت فاطمه زهرا(س ) نقل است : « شخص روزه دار با روزه خویش کاری نکرده در صورتی که زبان و گوش و چشم و جوارحش را (از آنچه بر آنها حرام است ) حفظ و نگهداری نکرده باشد. »

به دلیل اهمیت خاص تهذیب نفس و پالایش درون به هنگام روزه داری و رعایت اخلاق و رفتار اجتماعی در لحظات و ایامی که انسان به این عبادت اشتغال دارد روزه به دو نوع یکی روزه بدن و دیگری روزه نفس تقسیم بندی شده است . این تقسیم بندی از حضرت علی (ع ) است : « روزه گرفتن بدن امساک از غذاهاست با اراده و اختیار از ترس عذاب الهی و مایل شدن به ثواب و پاداش روز قیامت . روزه گرفتن نفس امساک حسهای پنجگانه است از سایر گناهان و خالی کردن قلب از تمام اسباب شر و پلیدی و فساد. » حضرت علی (ع ) روزه نفس را بهترین روزه معرفی می کند و بدین وسیله همه روزه داران را به دقت و مراقبت کافی در اجتناب از معاصی و گناهان و رعایت اصول و ضوابط اخلاقی به هنگام روزه داری ترغیب می نماید. تا انسان درون خویش را « اصلاح » نکند و خود را نسازد و نپرورد به « اصلاح اجتماعی » موفق نمی شود و نمی تواند در جامعه نقش آفرینی نماید و رشد و بالندگی و سعادت و پیشرفت به ارمغان آورد روزه افرادی که هیچ وظیفه و مسئولیتی برای خود در ترک معاصی و حفظ اعضا و جوارح و دل و جان از گناه قائل نمی باشند روزه ای است که ثمر و نتیجه نهایی آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی است ! روزه کسانی که این عبادت بزرگ را فقط در پرهیز از خوردن وآشامیدن خلاصه می کنند و در همان حال خود را در انجام گناهان فردی و اجتماعی آزاد می دانند مانند عزاداری کسانی است که در طول سال با دروغ و نیرنگ حقوق مردم را پایمال می کنند و حیثیت اجتماعی افراد را برباد می دهند و به عشرت و فساد اشتغال می ورزند و ماه محرم و موسم عزاداری اشکی می ریزند و معتقدند تمام خلافکاری هایشان با همین یک قطره اشک محو و بخشیده می شود!

 

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 3

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )

جواب سوال روزانه تبیان پنجشنبه 22 شهریور 86

سوال:

 

کدام شهید انقلاب اسلامی خود را اینگونه معرفی کرده است: «مقلد امام، فرزند ملت، برادر رئیس جمهور»

 

جواب:

 

گزینه2 ) شهید رجایی

 

منبع :

 

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=12904&KEYWORD=+%d9%85%d9%82%d9%84%d8%af+%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85

لینک سوال :

 

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1

جواب سوال روزانه آفتاب پنجشنبه 22 شهریور 86

سوال:

 

چه کسی‌مسئول است؟

 

جواب:

 

 

http://www.aftab.ir/articles/religion/moral/c7c1189412561p1.php

 

 

منبع :

 

 

http://www.aftab.ir/

 

 

لینک سوال :

 

http://www.aftab.ir/

جواب سوال مسابقه شماره 74«از تو می پرسند» چهار شنبه 21 شهریور 86

سوال :

سبب محبت و دوستی علی (ع) در دلها چیست ؟

جواب :

گزینه ۳ ) پیوند الهی و عشق ربانی