جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب سوال روزانه آفتاب دوشنبه 22 مرداد 86

سوال:

 

ایدئولوژی، نمایی از فلسفه اجتماعی

 

جواب:

 

http://www.aftab.ir/articles/religion/philosophy/c7c1178290956_ideology_p1.php

 

 

منبع :

 

 

http://www.aftab.ir/

 

 

لینک سوال :

 

http://www.aftab.ir/

جواب سوال روزانه تبیان دوشنبه22 مرداد 86

سوال:

 

مهم ترین ماده لبنی آلوده که باعث بروز تب مالت در انسان می شود، چیست؟

 

جواب:

 

گزینه ج ) بستنی

 

منبع :

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=43031&KEYWORD=+%d8%aa%d8%a8+%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%aa

 

لینک سوال :

 

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1

جواب سوال روزانه آفتاب یکشنبه 21 مرداد 86

سوال:

 

یک فرانسوی در سرزمین عرفان

 

جواب:

 

http://www.aftab.ir/articles/religion/philosophy/c7c1182876596p1.php

 

 

منبع :

 

 

http://www.aftab.ir/

 

 

لینک سوال :

 

http://www.aftab.ir/

جواب سوال روزانه تبیان یکشنبه 21 مرداد 86

سوال:

 

جهش رشد نوجوانی در دخترها چند سال زودتر از پسرها آغاز می شود؟



 

جواب:

 

گزینه الف) 2سال

 

منبع :

 

http://www.asheghi4u.blogsky.com/Printable.bs?PostID=199

http://www.iranianuk.com/article.php?id=9906

 

 

لینک سوال :

 

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1

جواب سوال ویژه تبیان شنبه ۲۰ مرداد ۸۶

سوال:

 

به ابیات زیر در مدح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دقت کنید و سپس به سوالات زیر پاسخ دهید: 1. تو در عدم و گرفته قَدرَت اقطاع وجود زیر خاتم 2. تا بود به وقت خلوت تو نه عرش و نه جبرئیل محرم 3. کونین نواله ای ز جودت افلاک طفیلی وجودت 4. در عهد نبوت تو آدم پوشیده هنوز خرقه خاک 5. خواب تو ولاینام قلبی خوان تو ابیت عند ربی الف- هریک از این ابیات به چه حدیثی اشاره می کنند. متن حدیث را با ترجمه و منبع آن ذکر کنید ب- هر حدیث را در حداکثر دو خط توضیح دهید.

 

 

 

 

 

جواب:

 

1.  تو در عدم و گرفته قَدرَت اقطاع وجود زیر خاتم


-
بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 15 ص 24 :
جابر بن عبد الله قال : قلت لرسول الله صلى الله علیه وآله : أول شئ خلق الله تعالى ما هو ؟ فقال : نور نبیک یا جابر ، خلقه الله ثم خلق منه کل خیر
----------------------
جابربن عبدالله می گوید به رسول خدا گفتم که اولین چییزی که خداوند خلق کرد چه بود
پیامبر فرمودند نور پیامبرت ای جابر . خداوند آن را خلق کرد و از آن نور پیامبر همه خوبیها را آفرید
توضیح : این حدیث می گوید که اول چیزی که خداوند خلق کرد نور پیامبر بود و از این نور پیامبر بود که خوبیهای جهان به وجود آمد پس اگر پیامبر اسلام نبود اقطاع عالم نیز به وجود نمی آمد

2.
تا بود به وقت خلوت تو نه عرش و نه جبرئیل محرم

-
بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 15 ص 8 :
جعفر بن محمد الاحمسی بإسناده عن أبی ذر الغفاری ، عن النبی صلى الله علیه وآله فی خبر طویل فی وصف المعراج ساقه إلى أن قال : - قلت : یا ملائکة ربی هل تعرفونا حق معرفتنا ؟ فقالوا : یا نبی الله وکیف لا نعرفکم وأنتم أول ما خلق الله ؟
ابوذر می گوید که پیامبر فرمود : ای ملایکه آیا خداوند را شناختید آن جوری که حق شناخت خدا بود
پس ملا یکه گفتند ای پیامبر چگونه ما بشناسیم در حالی که شما اولین مخلوق خدا بودید
توضیح : طبق این حدیث پیامبر فبل از ملائکه مطالبی را می دانستند که ملائکه نیز محرم به آنها نبودند

3.
کونین نواله ای ز جودت افلاک طفیلی وجودت


بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 15 ص 28 :
، والحق تبارک وتعالى ینظر إلیه ویقول : یا عبدی أنت المراد والمرید ، وأنت خیرتی من خلقی ، وعزتی وجلالی لولاک ما خلقت الافلاک ،
---------------------
خداوند به پیامبر نگاهی انداخت و فرمود ای بنده من تو برگزیده خلق من هستی
به عزت و جلالم اگر تو را خلق نمی کردم جهان را خلق نمی کردم
توضیح : طبق این حدیث اگر خداوند پیامبر را خلق نمی کرد جهان را نیز خلق نمی کرد پس افلاک و جهان طفیلی وجود پیامبر است

4.
در عهد نبوت تو آدم پوشیده هنوز خرقه خاک

--------------------------
-
بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 15 ص 12 :
المفید ، عن علی بن الحسن البصری ، عن أحمد بن إبراهیم القمی ، عن محمد بن علی الاحمر ، عن نصر بن علی ، عن حمید ، عن أنس قال : سمعت رسول الله صلى الله علیه وآله یقول : کنت أنا وعلی عن یمین العرش ، نسبح الله قبل أن یخلق آدم بألفی عام

انس می گوید شنیدم که پیامبر می فرمود من و علی بودیم در قسمت راست عرش الهی و خداوند را تسبیح می کردیم قبل از اینکه خداوند آدم را خلق کند بعد از هزار سال
توضیح : طبق این حدیث پیامبر و حضرت علی علیه السلام بودند که قبل از اینکه حضرت آدم متولد شود حمد و ثنای الهی را می گفتند

5.
خواب تو ولاینام قلبی خوان تو ابیت عند ربی

-
بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 22 ص 411 :
محمد بن مسعود ومحمد بن الحسن البریانی ، عن إبراهیم بن محمد بن فارس ، عن ابن أبی الخطاب ، عن محمد بن سنان ، عن الحسین بن المختار ، عن زید الشحام قال : سمعت أبا عبد الله ( علیه السلام ) یقول : طلب أبو ذر رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) فقیل إنه فی حائط کذا وکذا ، فتوجه فی طلبه فوجده نائما ، فأعظمه أن ینبه ، فأراد أن یستبرئ نومه من یقظته ، فتناول عسیبا یابسا فکسره لیسمعه صوته لیستبرئ نومه ، فسمعه رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) فرفع رأسه فقال : یابا ذر تخدعنی ؟ أما علمت أنی أرى أعمالکم فی منامی ، کما أراکم فی یقظتی ، إن عینی تنامان ، ولا ینام قلبی
-------------
ابوذر با پیامبر کاری داشت پس به او گفتند حضرت در کنار فلان دیوار می باشند پس به آنجا رفت و حضرت را در خواب دید پس برای ابوذر سخت آمد که پیامبر را بیدار کند پس خواست کاری کند که او پیامبر را بیدار نکرده پس چوب خشکی را برداشت و شکست تا پیامبر بشنود و از خواب بیدار شود پس پیامبر شنید و سرش را بلند کرد و گفت ای اباذر خدعه می کنی آیا نمی دانستی که من می بینم اعمالتان را در خواب همانطور که می بینم شما را در بیداری به درستی که چشم من می خوابند ولی قلب من نمی خوابد
توضیح : طبق این حدیث پیامبر اعمال ما را می بیند و این خواب ظاهری هیچ تاثیری در ابن مورد ندارد

-
شرح مئة کلمة- ابن میثم البحرانی ص 50 :
وبقول سید المرسلین صلى الله علیه وآله وسلم : انى لست کاحدکم ، ابیت عند ربى یطعمنى ویسقینی
------------------------------------
پیامبر فرمود من مثل هیچ یک از شما نیستم من از طرف پروردگارم آب و غذای معنوی داده می شوم

توضیح : طبق این حدیث پیامبر از غذایی معنوی استفاده می کنند که اشاره است به وحی اما مردم عادی از آن محروم می باشند

 

 

 

منبع :

 

https://balatarin.com/permlink/2007/7/25/1097844

 

 

لینک سوال :

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=3

جواب سوال هفتگی تبیان شنبه 20مرداد 86

سوال :

 

مراحل "رشد ایمان" را از نظر فولر- روان شناس- (برگرفته از کتاب روان شناسی رشد لورا ای برک) از مرحله شهودی تا ایمان عطفی، فقط نام ببرید

 

جواب:

 

مرحله اول ـ ایمان شهودی ـ فرافکنی: در این مرحله ایمان بیانگر ابراز آرزوهای کودک است. کودکان در سن 3 تا 7 سالگی دارای جهت‏گیری خیالبافانه و تقلیدی هستند، ولی محتوای فکر آنها دارای الگوهای نسبتا سیال است. در مرحله اول فولر همانند مرحله اول قضاوت اخلاقی کلبرگ کودک کاملاً خود میان بین بوده و در عین حال در خصوص تابوهای موجود در جامعه نسبت به برخی از اعمال کاملاً آگاهی دارد.

مرحله دوم ـ ایمان اسطوره‏ای ـ سطحی: کودک در این مرحله به درونی کردن داستانها، اعتقادات و جنبه‏های مختلف مربوط به فرهنگ جامعه می‏پردازد. اعتقادات و قواعد اخلاقی در این مرحله کاملاً عینی و سطحی هستند. این مرحله با گسترش و تصریح شکل‏گیری شخصیت کودک تحت تأثیر ویژگی‏های شخصیتی دیگران همراه است.

مرحله سوم ـ ایمان ترکیبی ـ قراردادی: در مرحله سوم نوجوان نسبت به دیدگاهها و باورهای موجود در خارج از خانواده آگاهی می‏یابد. بنابراین در این مقطع ایمان مذهبی در خدمت تدارک جهت یابی منسجم از دنیای متنوع و پیچیده بوده، دیدگاههای معارض با یکدیگر را در یک چارچوب کلی با یکدیگر ترکیب کرده وحدت می‏بخشد. مرحله سوم اصولاً در نوجوانی آغاز می‏شود و به اوج خود می‏رسد و در عین حال برای بسیاری از بزرگسالان به عنوان یک تعادل جویی دائمی تلقی شده از این مرحله فراتر نمی‏روند. در مرحله سوم اگر چه شخص دارای یک «ایدئولوژی» است که شامل مجموعه‏ای از باورها و ارزشهای بیش و کم باثبات است، اما این ایدئولوژی را به عنوان یک واقعیت مستقل مورد بررسی و آزمایش قرار نمی‏دهد.

مرحله چهارم ـ ایمان وابسته به طرز تفکر فردیت یافته: مرحله چهارم شامل درونی کردن باورهای فرد است. انتقال از مرحله سوم به چهارم بسیار حائز اهمیت است. چون با این انتقال نوجوان و یا بزرگسال باید مسئولیت پذیرش هرگونه سبک زندگی، ارزشها و تعهدات عملی نسبت به آنها را به عهده گیرد.

مرحله پنجم ـ بازنگری در ایمان تثبیت شده: در مرحله پنجم علیرغم تثبیت اعتقادات فرد که طی مراحل قبل شکل گرفته است، شاهد بروز یک بحران در اعتقادات شخص هستیم. این تردید و بازنگری نسبت به اعتقادات در فواصل نیمه عمر انسان رخ می‏دهد. فولر و لوین با استفاده از مفاهیم روان تحلیل‏گری مرحله پنجم را مورد تجربه و تحلیل قرار می‏دهند. بنابر نظر آنها در این مرحله اطمینان نسبت به ارزشها توسط فشارهای حاصل از سرکوبی بخش هشیار شخصیت در دوران اولیه زندگی زیر سؤال و یا مورد بی‏توجهی قرار می‏گیرد. این نظریه‏پردازان از به گوش رسیدن پیامهای مربوط به جنبه‏های عمیق «خود» سخن می‏گویند. این پیامها شامل بازشناسی انتقادی بخش ناهشیار اجتماعی انسان است. محتوای دینی پیامها عبارتند از: اسطوره‏ها، تصاویر آرمانی و تعصب‏هایی که با توجه به تربیّت ناشی از طبقات اجتماعی خاص، سنت‏های مذهبی و گروههای قومی بخصوص عمیقا در «سیستم خود» فرد رسوخ کرده است.

مرحله ششم ـ ایمان جهانی: همانطور که در مرحله ششم قضاوت اخلاقی کلبرگ مطرح شده است، مرحله ششم از تحول ایمان نیز از جهت وقوع بسیار اندک است. کسانی که مرحله ششم ایمانی جهانی را تجربه کرده‏اند، احساس رابطه نزدیک و صمیمانه بین خود و جهان پیرامون خود را گزارش کرده‏اند. تجارب مطرح شده در مرحله ششم تحول ایمان مبنی بر احساس رابطه نزدیک بین فرد و جهان پیرامون را در نظریه فولر تحت عنوان تجربه اوج در افراد خود شکوفا و نیز در توصیفات تجارب دینی مطرح شده توسط ویلیام جیمز (1901) در کتاب گونه‏های تجارب دینی وجه تشابه بسیار زیادی دیده می‏شود.

 

 

منبع :

 

http://www.hawzah.net/Per/Magazine/QA/008/QA00803.ASP

 

لینک سوال:

 

 

http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=2

جواب سوال روزانه آفتاب شنبه 20 مرداد 86

سوال:

 

نگاهی به اندیشه ابن خلدون

 

جواب:

 

http://www.aftab.ir/articles/religion/philosophy/c7c1182594417p1.php

 

 

منبع :

 

 

http://www.aftab.ir/

 

 

لینک سوال :

 

http://www.aftab.ir/