جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب مسابقات تبیان - نسیم کویر

جواب سوالات تبیان و آفتاب

جواب سوال هفتگی تبیان سه شنبه 26 تیرماه

سوال:

 

 

اصطلاح روان شناسی "تماشاگران خیالی" و "افسانه شخصی" در نوجوانان به چه معناست؟

 

 

جواب:

 

افسانه شخصی چیزی است که هموار آرزوی انجامش را داری . همه ی آدم ها ، در آغاز جوانی می دانند افسانه ی شخصی شان چیست . در آن دوره از زندگی، همه چیز روشن است ، همه چیز ممکن است ، و آدم از رؤیا و آرزوی آنچه که دوست دارد در زندگی بکند ، نمی ترسد . با این وجود ، با گذشت زمان ، نیرویی مرموز تلاش خود را برای اثبات آنکه تحقق بخشیدن به افسانه شخصی غیر ممکن است را آغاز می نماید .

نیروهایی هستند که ویرانگر می نمایند ، اما در حقیقت تحقق بخشیدن به افسانه شخصی را به انسان می آموزند . نیروهایی هستند که روح و ارداه ی انسان را آماده می کنند ، چون این سیاره یک حقیقت بزرگ دراد :هر که باشی و هر کار کنی ، وقتی چیزی را از ته دل طلب می کنی ، از این رواست که این خواسته در روح جهان متولد شده است و این ماموریت انسان بر روی زمین است .

روح جهان از خوشبختی انسان ها تغذیه می شود ؛ و یا از بدبختی ، ناکامی و حسادت آنها . تحقق بخشیدن به افسانه شخصی یگانه وظیفه آدمیان است . همه چیز تنها یک چیر است . و هنگامی که آرزوی چیزی را داری ، سراسر کیهان همدست می شومند تا بتوانتی این ارزو را تحقق بخشی .

و تماشاگران خیالی ، یعنی اینکه  انسان احساس مس کنند همه به او توجه دارند و یکی از خصوصیات بارز نوجوان این است که احساس می کند همه به او توجه دارند؛ حتی اگر جوش ریزی در صورتش پیدا شود احساس می کند که تمام دنیا متوجه آن هستند و این در حالی است که احتمالاً اطرافیان اصلاً متوجه این ذره اضافی نشده اند. تنها دلیل این احساس، عواطف خاص نوجوانی است . زیرا نوجوان تصور می کند زیر ذره بین قرار گرفته و کوچکترین تغییر ظاهری او آن قدر برای دیگران مهم است که مورد توجه و دقت قرار می گیرد. به عبارت روشن تر نوجوان همیشه  یک تماشاچی خیالی برای خود دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 28 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:59 ب.ظ http://www.maryam-paeezy.blogfa.com

ممنونم.خیلی خوبه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد