سوال:
غار کتله خور در نزدیکی کدام شهر قرار دارد؟
جواب ) غار کتلهخور، غاری است خشکی -آبی، واقع در استان زنجان و در ۸۰ کیلومتری جنوب خدابنده و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است.
جایزه این مسابقه 50 دلار میباشد
منبع:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%A7%D8%B1_%DA%A9%D8%AA%D9%84%D9%87_%D8%AE%D9%88%D8%B1
لینک سوال:
سوال :
نزول قرآن کریم به چه صورت بود؟
جواب :
گزینه 3) قرآن دفعتاً واحدة و جملةً واحدةً بر قلب پیغمبر(صلّى الله علیه وآله وسلّم) در شب قدر به صورت دفعی و گستردهاش در طى بیش از 23 سال به صورت تدریجى نازل شده. صحیح است
منبع :
http://azizpoor.blogfa.com/cat-1.aspx
http://www.aftab.ir/articles/religion/religion/c7c1166865735_quran_p1.php
http://www.wikiquran.net/aya.dosurat.ashx?NoRedirect=1
لینک سوال:
سؤال:
مردم و حرکت جدید اصلاحطلبان
جواب:
http://aftab.ir/articles/politics/iran/c1c1189935370p1.php
منبع:
لینک سوال:
سوال :
بر اساس آیه ی 183سوره ی بقره هدف از روزه گرفتن چیست ؟
جواب:
گزینه1)- تقوا
متن آیه :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾
ترجمه ی آیه :
اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید (183)
از طریق SMS :
به شماره 30000318 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 1
از طریق تلفن ثابت :
02177773320 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )
سوال :
ثمره و نتیجه مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان چیست ؟
جواب:
گزینه3) به وجود آمدن ملکه ی تقوا
۸ صبح تا ۸ شب
منبع :
http://www.jomhourieslami.com/1385/13850716/13850716_jomhori_islami_12_aghidati.HTML
سخن دیگر اینکه تا انسان درون خویش را « اصلاح » نکند و خود را نسازد و نپرورد به « اصلاح اجتماعی » موفق نمی شود و نمی تواند در جامعه نقش آفرینی نماید و رشد و بالندگی و سعادت و پیشرفت به ارمغان آورد. فلسفه مهم و بزرگ « روزه » این است که انسان درون خویش را بپرورد و از معاصی و گناه و خواهشهای نفسانی رهایی یابد تا بتواند در جامعه تاثیر بنهد و کمال بیافریند.
قرآن کریم در بیان فلسفه اصلی روزه می فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب گردید شاید به این وسیله به تقوا برسید » .
راز روزه در این آیه شریفه قرآن (آیه 183 سوره بقره ) نهفته است . قرآن روزه را وسیله ای مطمئن برای رسیدن به « تقوا » معرفی می کند.
تقوا یعنی حالت و صفت و ملکه ای که آدمی را از گناه و معصیت باز می دارد. اگر این حالت « خویشن داری از گناه » در کسی تثبیت گردد همچون سپری او را در برابر عوامل مخرب خطا و معصیت صیانت می نماید. گوهر گرانبهای « تقوا » به سهولت به دست نمی آید بلکه مراقبت و مجاهده نفسانی می طلبد و آدمی باید تمام حرکات و سکنات خویش را کنترل کند و تحت نظارت درآورد. روزه داری بهترین و مناسبت ترین موقعیت برای کنترل زبان و چشم و گوش است . انسان روزه دار اگر از خویش مراقبت به عمل آورد و فلسفه اصلی صوم را دریابد و در عمل خود را مقید به رعایت اخلاق و رفتار روزه داری نماید به مرور به حالت خویشتن داری از معاصی می رسد و به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی توفیق حاصل می نماید. در سخنان معصومین (ع ) هشدارهای فراوان برای کنترل اعضا و جوارح به هنگام روزه داری مشاهده می شود و شرط اصلی پذیرش روزه همین مراقبتها معرفی می گردد. انسان روزه دار باید آنگونه به سخنان و افعال و حرکات خویش مسلط گردد که نه زبان به دروغ بگشاید و نه با غیبت و بدگویی با آبرو و حیثیت دیگران بازی کند و نه فحاشی و تندخویی نماید و نه شان و منزلت اجتماعی همنوعان خویش را هتک کند. اگر این دقتها و کنترلها نباشد روزه واقعی و راستین تحقق نخواهد یافت و آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن نیز ظهور و بروز نخواهد نمود. رسول گرامی اسلام (ص ) می فرماید : « چه بسیار کسان که هنگام شب برای نماز برمی خیزند و از کار خود جز بیداری ثمری نمی برند و چه بسیار کسانی که روزه می گیرند و از روزه خویش جز گرسنگی و تشنگی سودی نمی برند. » یعنی روزه کسانی که تنها به پرهیز از خوردن و آشامیدن می پردازند و هیچ وظیفه و مسئولیت دیگری برای خود قائل نمی باشند روزه ای است که ثمر و نتیجه قطعی آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی است . از حضرت فاطمه زهرا(س ) نقل است : « شخص روزه دار با روزه خویش کاری نکرده در صورتی که زبان و گوش و چشم و جوارحش را (از آنچه بر آنها حرام است ) حفظ و نگهداری نکرده باشد. »
به دلیل اهمیت خاص تهذیب نفس و پالایش درون به هنگام روزه داری و رعایت اخلاق و رفتار اجتماعی در لحظات و ایامی که انسان به این عبادت اشتغال دارد روزه به دو نوع یکی روزه بدن و دیگری روزه نفس تقسیم بندی شده است . این تقسیم بندی از حضرت علی (ع ) است : « روزه گرفتن بدن امساک از غذاهاست با اراده و اختیار از ترس عذاب الهی و مایل شدن به ثواب و پاداش روز قیامت . روزه گرفتن نفس امساک حسهای پنجگانه است از سایر گناهان و خالی کردن قلب از تمام اسباب شر و پلیدی و فساد. » حضرت علی (ع ) روزه نفس را بهترین روزه معرفی می کند و بدین وسیله همه روزه داران را به دقت و مراقبت کافی در اجتناب از معاصی و گناهان و رعایت اصول و ضوابط اخلاقی به هنگام روزه داری ترغیب می نماید. تا انسان درون خویش را « اصلاح » نکند و خود را نسازد و نپرورد به « اصلاح اجتماعی » موفق نمی شود و نمی تواند در جامعه نقش آفرینی نماید و رشد و بالندگی و سعادت و پیشرفت به ارمغان آورد روزه افرادی که هیچ وظیفه و مسئولیتی برای خود در ترک معاصی و حفظ اعضا و جوارح و دل و جان از گناه قائل نمی باشند روزه ای است که ثمر و نتیجه نهایی آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی است ! روزه کسانی که این عبادت بزرگ را فقط در پرهیز از خوردن وآشامیدن خلاصه می کنند و در همان حال خود را در انجام گناهان فردی و اجتماعی آزاد می دانند مانند عزاداری کسانی است که در طول سال با دروغ و نیرنگ حقوق مردم را پایمال می کنند و حیثیت اجتماعی افراد را برباد می دهند و به عشرت و فساد اشتغال می ورزند و ماه محرم و موسم عزاداری اشکی می ریزند و معتقدند تمام خلافکاری هایشان با همین یک قطره اشک محو و بخشیده می شود!
از طریق SMS :
به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 3
از طریق تلفن ثابت :
02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )
از طریق ایمیل:
(نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )
سوال:
کدام شهید انقلاب اسلامی خود را اینگونه معرفی کرده است: «مقلد امام، فرزند ملت، برادر رئیس جمهور»
جواب:
گزینه2 ) شهید رجایی
منبع :
لینک سوال :
سوال:
چه کسیمسئول است؟
جواب:
http://www.aftab.ir/articles/religion/moral/c7c1189412561p1.php
منبع :
لینک سوال :
سوال :
سبب محبت و دوستی علی (ع) در دلها چیست ؟
جواب :
گزینه ۳ ) پیوند الهی و عشق ربانی